Produktové porovnávače zhromažďujú ponuky e-shopov a pomáhajú používateľom vyhodnocovať kvalitu jednotlivých ponúk. Nejde zďaleka len o porovnanie cien, ale tiež o dostupnosť, spôsob dopravy a v neposlednej rade dôveryhodnosť e-shopu.
Používatelia behom krátkej chvíle získajú potrebné informácie, porovnajú zaujímavé ponuky a rozhodnú sa o nákupe. Byť na produktových porovnávačoch vidieť teda znamená byť vidieť pri rozhodovaní používateľov, kde utratia svoje peniaze. Najväčším produktovým porovnávačom na Slovensku je Heureka.sk.
Na Heureke máte ako e-shopista možnosť inzerovať buď vo FREE režime alebo v PPC režime. Inzercia vo Free režime je, ako názov napovedá, zadarmo. Znamená to ale, že sa vaše ponuky zobrazujú len vo fulltextovom vyhľadávaní, a to až ako posledná možnosť vyhľadávania. Navyše nie sú spárované na produktové karty Heureky. Produkty vo fulltextovom vyhľadávaní Heureka radí primárne podľa relevancie hľadaného výrazu a jedná sa o desiatky podstránok, takže sú produkty ťažko dohľadateľné. V PPC režime dochádza k párovaniu produktov do príslušných kategórií, kde sú rovnaké ponuky e-shopov združované na jednu stránku a radené podľa ceny. Tu sa už za inzerciu platí a to konkrétne za každú návštevu vášho e-shopu z Heureky. Cena za tento jeden preklik do e-shopu sa nazýva CPC (cena za preklik).
Zboží.cz funguje podobne s tým rozdielom, že tu neexistuje bezplatný FREE režim. Platíte teda za prekliky do svojho e-shopu zo spárovaných aj nespárovaných ponúk. Výhodou Zboží.cz je, že ak u produktov zasielate CATEGORYTEXT podľa stromu kategórií Zboží.cz, môžu sa aj vaše nespárované produkty zobrazovať v kategórii Tovar, konkrétne vo výpise kategórie a v hľadaní v kategórii.
Ide o dátový súbor, ktorým e-shop posiela svoje produkty
do produktového porovnávača. Má danú štruktúru, ktorá
sa musí dodržiavať. Posielajú sa v ňom informácie
ako názov produktu, URL, kategórie produktu, cena produktu, cena
dopravy, dostupnosť, obrázky, CPC a ďalšie.
Pre každý porovnávač je nutné mať samostatný XML feed.
Bidovanie znamená
nastavovanie / prihadzovanie / zvyšovanie ceny prekliku (CPC)
z produktového porovnávača do vášho e-shopu. Je založené
na princípe aukcie v reálnom čase.
Tu sa zobrazujú
ponuky rovnakého produktu od rôznych e-shopov. Pokiaľ je
na porovnávači v kategórii založená karta produktu, majú
e-shopy šancu sa na ňu so svojou ponukou tzv. napárovať
a zúčastniť sa porovnávania ponúk
pri prezeraní produktu používateľmi.
Podiel nákladov na obrate. PNO vyjadruje
koľko percent tvorili náklady na tržbách. Teda pokiaľ je
u produktov PNO 5 % znamená to, že aby ste dosiahli
obrat vo výške 100 €, musíte investovať 5 € dopropagácie.
Ak máte ďalej na danom produkte maržu 10 %, zvyšných 5 %
tvorí zisk.
Vo fulltextovom vyhľadávaní sa zobrazujú
ponuky jednotlivých e-shopov na základe miery zhody
s vyhľadávacím výrazom. Výsledky fulltextového vyhľadávania sú v úzadí za produktovými
kartami a radia sa podľa relevancie hľadaného výrazu.
Na Zboží.cz je možné ovplyvniť poradie fulltextových výsledkov
aj bidovaním. Výsledky fulltextového vyhľadávania môžu byť
rozpísané na desiatky podstránok.
Je teda lepšie mať maximum produktov napárovaných
na produktové karty.
Zvýšite tým šancu, že vás používatelia pri porovnávaní ponúk
na produktových porovnávačoch nájdu.
Cena za preklik (z produktového porovnávača
na ponuku do konkrétneho e-shopu). Cena za preklik
sa pohybuje v rozmedzí centov až po niekoľko eur.
Podmienky bidovania | |
---|---|
Heureka.sk (cz) | Zboží |
|
|
|
|
|
|
|
V prípade, že je e-shop držiteľom certifikátu Overené zákazníkmi, získava právomoc meniť ceny za prekliky u svojich produktov (platí len pre Heureku, na Zboží.cz žiadny certifikát pre bidding nie je potrebný). Bidovaním, respektíve nastavením ceny za preklik, môžete dosiahnuť viditeľnejších miest na porovnávačoch a zvýšiť tak svoje konverzné šance. Čím vyššiu cenu prekliku nastavíte, tým väčšia je vaša šanca na zobrazenie daného produktu na predných pozíciách.
Bidovanie prebieha buď cez administračné rozhranie príslušného produktového porovnávača, alebo generovaním výšky CPC u jednotlivých produktov priamo do XML feedu. Bidovanie cez administráciu produktových porovnávačov je veľmi pracné a v konečnom dôsledku neefektívne, nakoľko nikto nemá čas upravovať ručne CPC u tisícov produktov. Bežne dostupné nástroje zasa nevedia topovať dostatočne často, takže je ich využitie neefektívne. Pri počte 10 a viacej konkurentov je jasné, že skôr či neskôr niektorý z nich tiež zmení svoju ponuku, aby sa opäť zobrazil. Týmto krokom spôsobí to, že sa prestanete zobrazovať vy. Je to tak nekončiaci kolotoč kontrol a prihadzovania, pokiaľ si nevyhodnotíte nákladovosť a svoju ponuku neznížite (väčšinou, keď už je neskoro). BiddingTools vie udržať topovanú pozíciu po väčšinu dňa napriek tomu, ako biduje vaša konkurencia. Neprídete tak prakticky o žiadne kliknutie potencionálneho zákazníka. Navyše nástroj topuje iba produkty ktoré sa skutočne predávajú.
Cieľom bidovania je zvyšovanie obratu dosiahnutého pri adekvátnych nákladoch. Keďže e-shopy u svojich ponúk CPC neustále menia, je nutné svoje ponuky tiež sledovať a upravovať. BiddingTools kontroluje aktuálnu pozíciu a preceňuje kľudne až 12x denne na Heureka.sk/cz aj Zboží.cz, čo umožňuje dosiahnutie maximálneho obratu pri zachovaní optimálnych nákladov na kredit na porovnávačoch. Pokiaľ konkurencia vystrelí topovanú cenu tak vysoko, že pre vás nie je rentabilné zobrazovať sa medzi topovanými produktami, nástroj uvoľní predraženú pozíciu.
Heureka ponúka až 4 bidovacie pozície - v sekcii “Heureka pre vás vyberá kvalitné obchody”. Ďalej sa na Heureke zobrazuje na prvej strane 10 najlacnejších ponúk. Ostatné ponuky sa zobrazia až po rozkliknutí. Zboží zobrazuje prednostne 3 “Doporučené ponuky”, na ktoré sa môžete bidovaním dostať, a 5 ponúk zoradených podľa ceny. Ostatné obchody sa zobrazia až po rozkliknutí. Ako sme už spomínali, na Zboží.cz, narozdiel od Heureky, platíte aj za prekliky z fulltextového vyhľadávania.